De creativiteitsprikkelaar

Frank Jordens is gepassioneerd door creativiteit en ‘out of the’ box denken en heeft al meer dan 1500 brainstormsessies op zijn teller staan. Als FORTIO-docent geeft hij zijn passie door aan anderen in de opleidingen innovatiecoach, klantgericht ondernemen, timemanagement, out of the box denken, sales, netwerken en spreken voor een groep. “Ondernemen met een gebrek aan creativiteit is zoals koken zonder kruiden”, stelt Frank. “Tijdens mijn opleidingen haal ik mensen uit hun comfortzone, leer ik hen om denkpatronen te doorbreken en creativiteit in te zetten om innovaties te verwezenlijken.”

Frank Jordens was twintig jaar lang creative en account director in verschillende grote reclamebureaus; nu geeft hij al meer dan tien jaar opleidingen waarbij creativiteit aan de basis ligt. “Creativiteit is volgens mij één van de belangrijkste factoren om tot een succesvolle onderneming te komen. Vastgeroeste denkpatronen zorgen immers voor stilstand, en stilstaan is achteruitgaan,” zegt Frank. Vanuit zijn jarenlange ervaring met brainstormsessies besloot Frank om zich te specialiseren in het faciliteren van brainstormsessies. “Uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt nogmaals dat in het wilde weg brainstormen niet werkt. Elke brainstorm heeft een facilitator met kennis van zaken nodig.” Toen Frank startte met het begeleiden van brainstormsessies, ontsproot al snel het idee om workshops met creativiteit als rode draad te organiseren. Nu doceert hij onder meer de opleiding ‘out of the box’ denken bij FORTIO. “Aan de hand van creatieve denktechnieken leert u om uw vaste denkpatronen te doorbreken om zo tot verrassende ideeën en oplossingen te komen.” Een tweede opleiding die Frank bij FORTIO doceert is ‘innovatiecoach’. “Tijdens die opleiding gaan we nog een stapje verder dan het aanleren van verschillende technieken om out of the box te denken. U leert hoe u nieuwe ideeën en businessmodellen kunt ontwikkelen en hoe u die aftoetst aan de markt. Vervolgens ontdekt u hoe u die nieuwe strategieën kunt implementeren en verder opvolgen”, vertelt Frank. Na de opleiding innovatiecoach heeft u de nodige bagage om enerzijds het innovatieproces binnen een bedrijf in gang te zetten en om anderzijds dat proces te coördineren. Samen met een collega is Frank momenteel ook bezig met het ontwikkelen van de Storm-innovatiemethode, een methode die zowel bruikbaar is voor de kleine zelfstandige als voor KMO’s. “Elke letter staat voor een fase in het innovatieproces. Eerst brengt u de situatie in kaart (s). Vervolgens legt u uw targets vast: waar wilt u binnen x aantal jaar met uw bedrijf staan (t)? Dan gaat u op zoek naar opportunities en innovatieve ideeën (o). Als die zaken zijn uitgewerkt, kunt u uw ideeën uittesten op een kleine doelgroep (r van reflections). Tot slot gaat u uw ideeën managen: u implementeert ze in uw bedrijf en gaat ze uitvoeren (m).”

Direct meetbaar resultaat

Het grote voordeel van het volgen van opleidingen zoals ‘out of the box’ denken en ‘innovatiecoach’, is het direct meetbare resultaat. Frank: “Een innovatieve en creatieve aanpak brengt verandering in de manier van werken van een bedrijf en in de omgang met klanten. Ik zie ook dat er bij elke brainstorm sterke ideeën ontstaan. Zolang er maar een goede facilitator is.” Nog een opleiding die Frank bij FORTIO geeft en die voor bedrijven het verschil maakt is de opleiding ‘time management’. Aan de hand van eenvoudige hulpmiddelen en technieken krijgt u een goed zicht op uw to do’s. U leert tijdens die opleiding ook werken met een leeg hoofd zodat u geconcentreerd kan nadenken over datgene wat u op dat ogenblik moet doen. “Ik ben zelf time management bij David Allen in Engeland gaan volgen en nu geef ik die opleiding al zeven jaar. Met succes. Ik krijg heel vaak de feedback dat mensen na deze opleiding hun tijd veel efficiënter benutten, minder stress hebben en hun werk als prettiger ervaren.”

Creativiteit versus sales

De meeste mensen leggen geen link tussen sales en creativiteit, maar FORTIO maakt met de opleiding ‘verkopen is fun’ de verbinding tussen beide. Frank: “Tijdens deze verkoopstraining krijgt u een andere kijk op sales. We zoeken met de verkopers naar een synergie met de klant. U leert als het ware met de klant meedenken zodat u kan inschatten wat hij nodig heeft en zodat u dus beter aan ‘problemsolving’ kan doen. Ook bij de opleiding klantgericht ondernemen staat de klant centraal. Daar ligt de focus eerder op het afstemmen van de communicatie met de klant.”

Uit uw comfortzone

Welke opleiding u ook volgt, Frank haalt u uit uw comfortzone zodat u meer bereikt ten opzichte van een doorsnee opleiding of cursus. “Life begins at the end of your comfort zone. Een understatement”, knipoogt Frank. “Afhankelijk van de FORTIO opleiding die u volgt, haal ik u op zes gebieden uit uw comfortzone: out of the box denken, onderhandelingstechnieken, emotionele intelligentie, aanpassingsvermogen, timemanagement en doorzettingsvermogen.

Maatopleidingen

Naast bovenvernoemde opleidingen stelt Frank voor FORTIO ook opleidingen op maat van een bedrijf samen. “Bij elke nieuwe aanvraag ga ik samen met een klantverantwoordelijke van FORTIO-bedrijfsopleidingen bij het bedrijf in kwestie langs voor een intakegesprek. Vervolgens werken we een voorstel uit dat we in samenspraak met de klant verder finetunen. We bepalen dan ook hoe lang de opleiding duurt en waar ze doorgaat. Sommige bedrijven willen graag dat de opleiding bij hen plaatsvindt, anderen kiezen een SYNTRA-campus als locatie. Indien gewenst kunnen we nadien nog een vervolgtraject uitstippelen. In feite is alles mogelijk”, zegt Frank. “Het grote voordeel van bedrijfsopleidingen is dat u kan focussen op de specifieke problemen van het bedrijf en hun processen makkelijker kan faciliteren. De bedrijfsopleidingen zijn sowieso nooit louter theoretisch, maar met een opleiding op maat van uw bedrijf kan u werkelijk het onderste uit de kan halen.”