Stabiele en slimme bedrijfsgroeiers

De ruim 90 medewerkers van het Limburgse familiebedrijf Diresco behalen een productiecapaciteit van 4.000m2 kwartscomposiet per werkdag. 50% daarvan is bestemd voor de export, die volgens prognoses nog flink zal stijgen in de komende jaren. Een kritische factor voor dat succes? Het medewerkers- en opleidingsbeleid.

Chris Schelfhout en zijn zoon Dirk stampten in 2003 Diresco uit de grond. Dirk: “Eén van onze leveranciers gaf ons na de verkoop van ons vorig bedrijf, Schelfhout Beton, de gouden tip dat kwartscomposiet enorm veel potentieel had. Voor mijn vader en mezelf waren er drie voorwaarden om een nieuw productiebedrijf te starten: het moest om een mooi product met toekomst gaan, er mocht maar weinig concurrentie in Europa zijn én het moest met relatief weinig medewerkers behapbaar zijn. Kwartscomposiet voldeed aan alle drie en dat maakt dat we vandaag niet alleen de enige Noord- Europese fabrikant van kwartscomposiet voor binnen- en buitengebruik zijn, maar onszelf ook marktleider mogen noemen.” In 2017 gaf Chris aan dat hij zijn operationele taken wilde afbouwen. Daarom haalde Diresco Jos Bongers binnen. Als CEO vormt Jos samen met Dirk, die de rol van COO op zich neemt, een stevige tandem. Om de groeiambities verder te realiseren verkocht Chris een groot deel van zijn aandelen aan Creafund en een deel aan het Management Creafund is een Belgisch investeringsfonds met lange termijn visie die zich focust op mature bedrijven met groeiambities en potentie.

Kennisdeling via opleidingen

Hoewel Diresco een hoge graad van automatisatie kent, spelen de medewerkers een cruciale rol in het eindproduct. “Vergelijk het met een sterrenchef. Het zijn de aandacht voor de details, de productkennis en de ‘finishing touch’ die een gerecht tot een niveau hoger brengen. Ook al onze producten hebben een eigen recept, maar wanneer ze gemaakt worden, zijn er heel wat factoren waarmee onze medewerkers rekening moeten houden. Kwartscomposiet is samengesteld uit harsen en graniet- of kwartsgranulaten, allebei natuurlijke producten. Dat betekent dat de grondstof nooit exact hetzelfde is. Daarenboven spelen zaken als luchtdruk en temperatuur een rol bij het eindresultaat. Onze productiemedewerkers beschikken dus over een ongelooflijk sterke knowhow”, licht Dirk toe.

“In de beginjaren werd al die kennis en expertise mondeling doorgeven”, vult Jos aan. “Maar vanaf een bepaalde grootorde heb je toch een beter systeem en een goede structuur nodig voor al die kennisdeling. Daarenboven ontstaan er ook nieuwe vaardigheidsnoden. Inzetten op opleiding is dan noodzakelijk. Om een voorbeeld te geven dat andere productiebedrijven vast en zeker herkennen: een goede operator stroomt door tot supervisor. Hij kent het product en het productieproces als zijn eigen broekzak, maar van leidinggeven heeft hij niet veel kaas gegeten. Wat is leidinggeven? Hoe communiceer je het best met je medewerkers? Hoe ga je met mensen om en hoe vervul jij jouw voorbeeldfunctie met verve? Het zijn allemaal vragen die mee het succes van je bedrijf bepalen. Net omdat ze zo cruciaal zijn, kozen we niet voor een standaardopleiding, maar vroegen we FORTIO om maatopleidingen voor ons uit te werken.”

Mens- en resultaatgericht

Al bij het eerste gesprek met FORTIO hadden Dirk en Jos een goed gevoel. “Het was meteen duidelijk dat de FORTIO-trainer ons bedrijf en onze noden goed aanvoelde. Ook zijn manier van aanpak gaf ons vertrouwen. Het gesprek dat hij ter voorbereiding met ons voerde, het gesprek dat hij met alle supervisors aanging, zijn eerlijke mening die hij steeds gaf, … Even belangrijk: de inhoudelijke uitwerking. De FORTIO-trainer bouwde de maatopleiding logisch op en deelde ze op in 7 interactieve sessies van een halve dag. Zo deed hij alle supervisors inzien dat elke persoon de dingen vanuit zijn denkwereld bekijkt en leerde hij hen hoe je daarop kan anticiperen. In een andere sessie focuste hij dan weer op hoe supervisors de doelstellingen van ons bedrijf mee kunnen helpen realiseren. En zo werd er telkens een ander thema behandeld.”

Niet alleen de deelnemers haalden voordeel uit de maatopleiding, er vloeiden nog een aantal andere positieve zaken uit voort. Jos: “Ik ben nu een jaar actief als CEO bij Diresco en merk dat de verschillende afdelingen nu veel beter samenwerken en meer overleggen met elkaar. Daarnaast delen medewerkers nu veel meer hun mening met ons, iets wat we absoluut toejuichen.” Omdat de maatopleiding duidelijk zijn vruchten afwerpt, gaf Diresco de opdracht aan FORTIO om een vervolgtraject uit te werken. “Waar de eerste maatopleiding eerder mensgericht was, zal de klemtoon voor de volgende maatopleiding op het resultaat liggen. Hoe verbeter je het productieproces, hoe kunnen we de juiste methodieken, kennis en knowhow verankeren in het bedrijf,… ? Zeker dat laatste maakt Diresco tot het mooie groeibedrijf dat het vandaag is en zorgt ervoor dat we onze groeiambities kunnen waarmaken. In 2015 stelde Apple ons de vraag of de producten die wij maakten ook geschikt waren voor buitengebruik. Dat was een belangrijk scharnierpunt voor ons. Sindsdien werken we met hars op basis van plantaardige en UV-bestendige ingrediënten, waardoor onze producten bestand zijn tegen vorst en corrosie én veel beter bestand zijn tegen verkleuring door de zon. Daardoor konden we ook een nieuwe markt aanboren in Amerika en Australië. Kwartscomposiet is niet alleen perfect voor de buitengevels van de Apple Stores; het is ook een gedroomd materiaal voor de gigantische buitenkeukens daar. Groeipotentieel is er dus absoluut. De maatopleidingen zorgen er op hun beurt voor dat onze medewerkers en ons bedrijf tout court klaar zijn voor die groei.”