Technische kennisboost

Doe-Het-Zelf-franchiseketen GAMMA schenkt bij zijn medewerkersselectie bewust veel aandacht aan de attitude en de goesting om te werken. “Wij vinden het belangrijk dat onze medewerkers klantvriendelijk, positief, betrokken en gemotiveerd zijn. En de technische kennis? Die kunnen we nog makkelijk bijschaven, onder meer dankzij de maatopleidingen van FORTIO.”

GAMMA telt 86 winkels in Vlaanderen en Wallonië. In welke winkel je ook gaat, GAMMA streeft er steeds naar dat elke verkoper op 90% van de meest gestelde klantenvragen een antwoord kan bieden en jou gericht kan adviseren. “Daarnaast heeft elke winkel enkele specialisten in dienst: medewerkers die thuis zijn in een of meerdere assortimenten, bijvoorbeeld door eerdere ervaring in een bepaalde sector”, licht Nele Weyn, hoofd opleidingen bij Gamma, toe.

Empathisch én technisch onderlegd

“Het is echter niet alleen de technische kennis die telt. De attitude en de goesting om te werken zijn minstens even belangrijk, net als klantvriendelijkheid, betrokkenheid en communicatieve vaardigheden. Iemand die van nature die positieve ingesteldheid en competenties heeft, heeft bij selectiegesprekken dus een streepje voor. Want de technische kennis, die kunnen we makkelijk bijspijkeren met de maatopleidingen van FORTIO. Het mooie aan die opleidingen is dat ze niet alleen technisch sterk zijn, maar ook inspelen op klantgerichtheid. Twee zaken die voor ons onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. De nadruk van de opleidingen ligt namelijk op het adviseren van de klant bij zijn of haar klus. Hoe peil je als verkoper naar de specifieke nood van de klant, toon je interesse en stel je de juiste vragen? Elke klant moet tevreden naar buiten gaan, met de juiste materialen om een klus van begin tot einde te kunnen klaren. Daarvoor moet je zowel empathisch als technisch onderlegd zijn.”

Opleiding tussen de winkelrekken

Ook het praktijkgerichte haalt Nele aan als grote troef. “De FORTIO-trainer geeft bijvoorbeeld de opleidingen letterlijk tussen onze winkelrekken. Zo weten medewerkers meteen waar in de bouwmarkt de producten en nodige accessoires zich bevinden. Daarenboven steekt FORTIO opleidingen in elkaar op basis van bepaalde klussen en specifieke klantenvragen die wij krijgen. De voorbereidende gesprekken met FORTIO spelen dus een heel belangrijke rol. Die gesprekken zijn bovendien erg productief. En of het nu om opleidingen rond elektro, sanitair of isolatie gaat, het valt me telkens weer op dat alle FORTIO-trainers zich feilloos kunnen verplaatsen naar de terminologie en leefwereld van de doe-hetzelf. Ze geven ons steeds waardevolle tips en tricks voor zowel het voeren van een verkoopgesprek als voor technische zaken. Onze medewerkers hebben dan ook veel respect voor de FORTIO-trainers en beoordelen de opleidingen positief.”