Authentieke ambassadeurs

In veel bedrijven zijn sociale media niet meer weg te denken uit de communicatiemix. Maar hoe pik je authentieke en inspirerende verhalen op? In het geval van Actief Interim is dat via de medewerkers die elke dag in contact staan met klanten en kandidaten. Daarom besloot de hr-partner om geïnteresseerde medewerkers na een maatopleiding smartphonefotografie en video actief te betrekken in de online communicatie. Met succes!

Actief Interim zette haar eerste stappen op de Belgische uitzendmarkt in 1988. Ondertussen is het een internationaal sterke uitzendgroep met 70 kantoren in België. In de Actief Academy volgen de medewerkers vakgerichte opleidingen, trainingen en workshops die zowel door interne als externe trainers gegeven worden. “Welke opleidingen medewerkers volgen, hangt onder meer af van hun ervaring, expertise en de functie die ze uitoefenen”, vertelt Marilyn Guffens, Communication & Marketing Advisor. “Of vanuit een specifieke nood, zoals dat het geval was bij de maatopleiding smartphonefotografie en video. In al onze communicatie streven we steeds naar actuele en authentieke topics en verhalen. Maar die vinden we vooral bij de kantoormedewerkers die dagelijks in contact staan met klanten en kandidaten. Vandaar het idee om hen nauw te betrekken in ons communicatiebeleid.”

Practice what you preach

Aan alle hr-consultants van de verschillende kantoren werd de vraag gesteld wie er allemaal zin had om zich te verdiepen in sociale media. “Niet iedereen heeft echter kaas gegeten van sociale media en de bijhorende skills, zoals fotografie en video. Daarom vroegen we aan FORTIO om een praktische dagopleiding rond het thema smartphonefotografie en video op maat voor ons uit te werken. Daarbij werd er eerst stilgestaan bij wat een goed beeld nu precies is en welke trucs je kan toepassen om ook met je smartphone een goed beeld vast te leggen. Zodra iedereen dat geoefend en goed onder de knie had, dompelde de FORTIOtrainer ons onder in een videobad. Onder het motto ‘practice what you preach’ nam ook onze CEO Ingrid Lieten, net als ikzelf, deel aan de training.”

Toegankelijk

De medewerkers zijn enthousiast over de dagtraining en halen vooral de toegankelijkheid aan als sterk punt. “Een belangrijk argument als je medewerkers uit een heel ander domein – hr in dit geval – in jouw communicatieverhaal wil betrekken. De deelnemers gaven bijvoorbeeld ook aan dat ze alle vragen zonder schroom konden stellen en dat de trainer vanuit zijn praktijkervaring erg goede tips en tricks met hen deelde. Bovendien stonden de juiste apps meteen op ieders smartphone geïnstalleerd. We richtten ook een WhatsApp-groepje op voor het sociale mediateam. Heeft er iemand vragen, suggesties of toffe foto’s, dan worden die daar gepost. We zitten nog in de opstartfase, maar merken wel dat het de goede richting uit gaat en dat het andere collega’s ook warm maakt voor sociale media. En uiteraard is het ontzettend fijn dat de hr-consultants ons à la minute mooi materiaal kunnen aanleveren vanuit hun kantoor of vanop lokale events. Authentieker kan niet! Het is dus absoluut een verrijking van onze bestaande communicatie”, besluit Marilyn enthousiast.