Autosalon: promo’s alleen werken niet meer

De periode rond het Autosalon van Brussel blijft het voordeligste moment om een nieuwe auto aan te schaffen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel Belgen speciaal wachten op deze jaarlijkse automarkt. Toch zijn consumenten kritischer geworden en zijn verkooptechnieken meer dan ooit een must bij verkopers. Zomaar promo’s alleen werken niet meer.

Consumenten moeten vandaag de dag omgaan met een informatieovervloed. Ze worden dus steeds kritischer en kopen bewuster. En dus kom je er niet meer met enkel een promotie. Consumenten willen een verhaal horen dat hen raakt. Iets dan hen nog wel kan triggeren. Dat is ook zo op het jaarlijkse Autosalon in Brussel, dat dit jaar van start gaat op zaterdag 17 januari.

Inzetten op inzicht

Daarom is het van belang dat verkopers op deze mega automarkt voldoende verkoopskills hebben. Verkopen is een talent, wordt weleens gezegd. Dat heb je of heb je niet. Niets is nochtans minder waar. Een goede verkoper word je door voldoende oefening, communicatiestrategieën en een gezonde portie inzicht in hoe mensen denken. En dat laatste wordt nog belangrijker: anno 2019 zijn de meeste consumenten zéér kritisch en willen ze vooral authenticiteit. Niet enkel het financiële is belangrijk. Alles begint hoe dan ook met je klant onder de loep te leggen. Wat motiveert hem of haar precies? Wat wil hij of zij horen? En wat absoluut niet?

Doorbreek banner blindness

Banner blindness is oorspronkelijk een digitale marketingterm, maar is ook toepasbaar in offline communicatie en – jawel hoor – bij verkooptechnieken. Gebruik geen slogans of holle woorden, maar ga naar de essentie. De gemiddelde consument vandaag heeft Trumpiaans ‘fake news’ direct door. Voorbereiding is daarom van groot belang. Akkoord, als je tijdens het Autosalon honderden mogelijke klanten per dag ziet, kan je je niet heel concreet klaarstomen. Maak daarom gebruik van, bijvoorbeeld, een sellogram. Zo heb je een tool in de hand die fungeert als houvast. En dat is dan weer goed voor een gezond zelfvertrouwen. Win-win.

Van cold prospecting naar warm contact

Tijdens het Autosalon komen de meeste consumenten zelf naar de verkopers toe. Niet iedereen echter, dus moet er ook aan cold prospecting worden gedaan. Geen telefoongesprek dit keer, maar wel op de man/vrouw afstappen en je verhaal vertellen. Veel verkopers haken hier na het minste obstakel af. Jammer, want met het juiste taalgebruik en daarbijhorende strategie kan je vooralsnog verkopen, of op zijn minst voor een warm contact zorgen.

Heb je interesse in een FORTIO verkooptechniekenopleiding op maat? Of heb je een vraag? Contacteer ons vandaag nog!