Blue Monday: de perfecte dag voor (positieve) feedback?

Een Nationale Feedbackdag op het jaarlijks wederkerende Blue Monday bestaat er vooralsnog niet. Helaas of toch maar niet? Want werkgevers mogen best vaker feedback geven dan slechts één keer per jaar, tijdens een end-of-the-year evaluatiegesprek, toch? Misschien moeten ze die dag focussen op positieve feedback, zodat de meest depressieve dag van het jaar toch een gouden glans krijgt? Maar hoe geef je positieve feedback? Niels Janssens van Remy Communication uit Wijgmaal volgde in de aanloop van zijn nieuwe functie zopas een FORTIO-bedrijfsopleiding management op maat. Eén van de onderdelen: feedback geven.

Conflictanalyse als extra

“Uit mijn Insights-profiel bleek dat ik moeite had met positieve feedback geven”, aldus Niels. “Ik schrok daar best van, omdat ik dacht dat ik wel inzette op dit soort terugkoppeling. Probleem was dat ik wel regelmatig clichés als ‘goed gedaan’ bovenhaalde, maar dat ik nooit gefundeerde feedback gaf. Misschien omdat ik het te vanzelfsprekend vond?” Dankzij FORTIO-coach Carina Vignigni leerde Niels het D4-feedbackmodel kennen en vooral: gebruiken, toepassen. “Niet alleen bij positieve verhalen, maar ook bij zaken waar er nog serieus gesleuteld moest worden.” Bovendien kan je het model ook gebruiken als een soort conflictanalyse. Het werkt in vier stappen: Wat zijn de feiten? Hoe voel je je bij deze situatie? Wat schiet er door je hoofd? En last but nog least: wat moeten anderen daar aan doen?

Concreet aan de slag

“Opleidingen waarmee je concreet mee aan de slag kan, daar heb je iets aan. Die kan je onmiddellijk toepassen op de werkvloer en vooral: die zorgen ervoor dat je – in dit geval ook onmiddellijk – resultaat boekt. Is er nu een issue, dan kan die makkelijk worden aangepakt met dit feedbackmodel.” Uiteraard is er ook nog zoiets als een landingsproces van feedback. Mensen kunnen ontkennend reageren, boos zijn, een verklaring of rechtvaardiging zoeken, de feedback accepteren en het uiteindelijk zien als een leerervaring waaruit nieuw gedrag voortvloeit. “Extra – alweer heel concrete - tips die ik in heel dit verhaal heb meegenomen, zijn ‘ik’ gebruiken in plaats van ‘wij’ of ‘ons’ en woorden als ‘misschien’, ‘soms’ en ‘waarschijnlijk’ vermijden. Belangrijk is ook dat je ownership neemt bij het communiceren van je ideeën of informatie.”

Maar is er nu nood aan een jaarlijkse Feedbackdag of niet? Niels: “Als ik goed heb opgelet tijdens mijn opleiding, moet ik volmondig ‘nee’ antwoorden. Feedback moet gegeven worden wanneer het nodig is.” Net zoals opkikkers. Want je collega, partner of die onbekende in de supermarkt mag best weleens meer horen dat hij/zij een dossier goed heeft afgehandeld, een mooi T-shirt aanheeft of gewoon heel leuk is. Zeker op de meest depressieve dag van het jaar. Toch?

Heb je interesse in een FORTIO verkooptechniekenopleiding op maat? Of heb je een vraag? Contacteer ons vandaag nog!