Generatie diversiteit

Wetenschappelijke studies wijzen uit dat de generatieverschillen soms kleiner zijn dan de verschillen binnen de eigen generatie. Er heerst echter vaak de perceptie dat samenwerken met mensen van een andere generatie moeilijk is. Soms worden de verschillen ook sterk uitvergroot: “de jeugd is de hele tijd met de smartphone bezig” of “ouderen zijn vastgeroest en willen niets meer bijleren”. Maar in werkelijkheid liggen de noden van de verschillende generaties vaak dicht bij elkaar.

Volgens Chantal Hendrikse, praktijklector aan de Karel De Grote Hogeschool en FORTIO-trainer, komt het erop aan om medewerkers te laten ervaren wat de meerwaarde is van een samenwerking tussen verschillende generaties. “Als iedereen vasthoudt aan zijn eigen werkwijzen, dan kan dat weleens botsen. Kijk dus waar je elkaar kunt aanvullen en wat je van elkaar kunt leren. Door iedereen in zijn waarde te laten en in te zetten op elkaars sterktes, creëer je openheid en bereik je veel meer.”

Goede leidinggevenden

Een andere factor die bepalend kan zijn in het voorkomen en oplossen van generatieconflicten, is de leidinggevende. “Een goede leidinggevende zet zich niet boven het team, maar tussen de mensen. Het is ook iemand die ieder zijn sterktes goed weet in te schatten en ervoor zorgt dat het team als een goed geoliede machine samenwerkt. Iemand die niet zelf altijd de rol van expert opneemt, maar die medewerkers coacht, doet groeien en laat meedenken. Heel wat van die vaardigheden kan je trouwens aanleren”, aldus Chantal.

“Wil je een goede leidinggevende worden? Sta dan open om dingen aan te leren die je van nature uit misschien iets minder ingebakken zitten. Je bent bijvoorbeeld goed in strategisch denken, concrete doelen stellen en snel resultaten halen. Maar je team heeft misschien meer tijd nodig om te reflecteren, of meer informatie nodig dan een korte, snelle briefing. Ik kan je perfect technieken aanleren die je daarbij helpen, maar ervoor openstaan is wel een cruciale factor.”

Samenwerken en effectieve communicatie

Naast leiding geven, spelen samenwerking en effectieve communicatie een belangrijke rol bij het voorkomen van generatieconflicten. “Zo geef ik met FORTIO maatopleidingen rond samenwerking, waarbij we inzoomen op het verschil in persoonlijkheden, in werkwijzen, in manieren van communiceren, in waarden en normen,… Vervolgens leer ik de deelnemers aan de hand van samenwerkingsopdrachten wat iedereen kan doen om alles soepeler te laten verlopen. Daarnaast draagt communicatie sterk bij aan een goede samenwerking over alle generaties heen. In dat kader stel ik voor FORTIO maatopleidingen samen rond effectieve communicatie. Hoe komt het dat we elkaar misverstaan? Waarom is goed communiceren niet altijd even makkelijk? Welke niveaus van communicatie en welke luistertechnieken bestaan er?”

Echte leersituaties

Al die zaken zijn zo persoonlijk, dat Chantal niet gelooft in kant-en-klare opleidingen. “Mensen zijn niet standaard. Iedereen heeft zijn eigen individuele noden en die ruimte moet er zijn in een opleiding. Ik voel dan ook graag aan wat zowel het bedrijf als de medewerkers nodig hebben, zodat ik een opleiding inhoudelijk volledig daarop kan afstemmen. Bovendien pas ik mijn methodiek aan de groep aan, want wat in de ene groep wel werkt, past misschien totaal niet bij de andere. Soms kan het ook zijn dat je als trainer echt ruim de tijd moet nemen om openheid te creëren in de groep of te voelen waar precies eventuele weerstand zit.

Pas als er openheid is, kan het leerproces beginnen. Daarom dat we met FORTIO zoveel tijd en energie steken in de kennismaking met het bedrijf, de medewerkers en de exacte opleidingsnoden. Ik probeer ook steeds om zoveel mogelijk echte leersituaties te creëren. Denk maar aan cases die afgeleid zijn van echte situaties op de werkvloer en rollenspelen. Ik start mijn trainingen ook altijd met de mededeling dat de deelnemers heel veel zelf zullen doen, zeggen en testen tijdens de opleiding. Ik reik hen wel handvaten aan, waarmee ze dan praktisch aan de slag gaan. De groepjes zijn dus ook best niet te groot, zodat iedereen persoonlijk feedback kan krijgen.”

Conclusie: mits je inzet op goede soft skills zoals communicatie, samenwerken en leidinggeven, moet je de verschillende generaties in je bedrijf absoluut omarmen.