Planman

Ambitieus. Ondernemend. ‘A man with a plan’ zoals hij zichzelf noemt. De kersverse dertiger Ruan Holsteyns bruist van ambitie. Zijn marketingopleiding aan de hogeschool maakte hij niet af, maar dankzij de FORTIO-opleiding Social Media Marketing voert ie vandaag toch een droomjob uit.

​“Ik ben een duizendpoot. Ik organiseer en onderneem graag. Na mijn humaniora was de hogeschoolopleiding Marketing een logische zet. Het eerste jaar maakte ik netjes af, maar tijdens het tweede jaar gaf ik er de brui aan. Ik miste praktijk. Theorie is noodzakelijk, dat besefte ik wel. Maar uitsluitend theorie was te saai”, zegt Ruan Holsteyns. “Bovendien was ik naast mijn studies nog met duizend en één andere dingen bezig. Ik organiseerde feestjes en evenementen. In het begin voor een honderdtal personen maar al snel kon ik 1.200 mensen bij elkaar krijgen. Aangezien ik veel liever mijn handen uit de mouwen stak, zocht ik een job en zei ik de hogeschool vaarwel.”

Leergierig

Ruan Holsteyns ging – zonder bachelordiploma maar met flink wat motivatie – aan de slag bij BASE en groeide uit tot winkelmanager. “Omdat ik erg leergierig ben, sloot ik extra opleidingen niet uit. Toen ik een drietal jaar geleden hoorde over een kortlopende opleiding Social Media Marketing bij FORTIO, heb ik me onmiddellijk ingeschreven. De uren waren ideaal; ik kon rechtstreeks na het sluiten van de winkel naar de les. Social media was toen bij bedrijven stilaan aan het groeien en het leek me ook voor de BASE-winkel een goede zet om meer visibiliteit te creëren. De opleiding voldeed perfect aan mijn verwachtingen”, legt Ruan Holsteyns uit. “Uiteraard was er een theoretisch deel maar we gingen al snel zelf aan de slag. Een marketingplan uitschrijven, de verschillen tussen allerlei platformen leren kennen, de filosofie achter de sociale netwerken… het kwam allemaal aan bod.”

Geen bachelordiploma nodig

Vandaag werkt Ruan Holsteyns als consultant voor goudengids.be. “Ik adviseer klanten die hun business willen doen groeien. We zorgen onder andere voor hun zoekmachineoptimalisatie, e-mailmarketing en het ontwikkelen van websites en apps”, verduidelijkt Holsteyns. “Nee, tot nu toe heb ik geen negatieve ervaringen gehad omdat ik geen bachelordiploma op zak heb. Mijn getuigschrift van de opleiding Social Media Marketing, mijn zin voor ondernemen en een grote portie motivatie waren ook wat waard. Weldra starten we met evenementen rond digitale marketing voor klanten en daar kijk ik heel erg naar uit. Ik heb al wat ervaring op dat vlak maar ben van plan om nog een extra kortlopende opleiding ‘Spreken voor een groep’ te volgen bij FORTIO.”

Kansen grijpen

“Ik houd ontzettend veel van uitdagingen en probeer altijd te groeien of te verbeteren. Zowel op persoonlijk als op professioneel vlak”, aldus Ruan Holsteyns. “Dankzij FORTIO heb ik de vakken die ik niet interessant vind overgeslagen en echt kunnen focussen op de onderwerpen die ik wel relevant vind. Bovendien heb ik al sneller werkervaring kunnen opsnuiven dan iemand die achter de schoolbanken zit en dat telt voor sommige werkgevers ook. Ik zit hier goed bij goudengids.be, ik heb een leuke, afwisselende job en krijg mooie kansen. Mijn jongensdroom? Zelfstandig ondernemen. Maar dat is nog niet voor onmiddellijk.”