Sociale media optimaliseren

“We staan niet meer aan de start van het digitale tijdperk, we zitten er middenin.” zegt Michaël Verbeeck, brand strategist en managing partner bij Pavlov Branding. “Geen enkel bedrijf kan nog om de sociale media heen. Bijna elk bedrijf dóet het wel, maar slechts een minderheid doet het echt goed.” Dat legt Michaël als eerste punt op tafel bij zijn FORTIO-bedrijfsopleidingen.

In de nieuwe editie van het FORTIO-magazine kan je lezen hoe Michaël bedrijven op weg helpt naar een betere inzet van social media. “Veel bedrijven zien social media als een noodzakelijk kwaad en posten enkel een bericht wanneer het hen uitkomt. Sommigen slagen erin om af en toe veel likes te halen, maar men staat er niet bij stil waarom dat zo is.”, zegt Michaël. “Een duidelijke visie en interne structuur ontbreken vaak. Dat is exact wat we op poten zetten tijdens de FORTIO-bedrijfsopleidingen”.

In de loop van een opleiding toont Michaël hoe een bedrijf sociale media met succes kan inzetten in functie van de bedrijfsdoelstellingen. “Een uitgekiende strategie is de basis. Met wat creativiteit bouw je op die basis een social media-campagne die echt opbrengt.” Bij Fortio-bedrijfsopleidingen begeleidt Michaël regelmatig een aantal bedrijven om dit waar te maken. Hij licht in dit artikel alvast een tipje van de sluier. Met het 5-stappen-plan voor social media-strategie kan je snel en gericht gaan werken aan je eigen succesformule.

1. DOELSTELLING

Aanwezig zijn op social media is geen doel op zich. Je tweets en je posts kunnen een krachtige tool zijn om je bedrijfsdoelstellingen te bereiken. Denk goed en realistisch na over wat je wil bereiken in functie van je bedrijfsstrategie. Maak de doelstellingen concreet en zorg voor een heldere formulering. Hou in het achterhoofd dat intern de neuzen in dezelfde richting moeten staan. Elke medewerker moet deze doelstellingen begrijpen en omarmen.

2.DOELGROEP

We trappen deze open deur in omdat het toch zo belangrijk is. Bepaal nauwkeurig wíe je precies wil bereiken. Het is mogelijk dat je verschillende types tegelijk wil bereiken. Laat het dan niet na om elk type in detail te profileren. Verzamel per persona relevante informatie aan de hand van volgende vragen:

Stel kritische vragen als: Gebruikt jouw type klanten social media? Welke social media gebruiken zij? Kan je ze bereiken via social media?

Doe ook op voorhand onderzoek naar de thema’s waarover je doelgroepen online spreken en in welke mate ze actief zijn op sociale media. Ga niet af op buikgevoel, maar neem de tijd om dit uit te spitten.

3. CONTENT

Laat nu de creativiteit stromen! Creëer inhoudelijk sterke boodschappen die relevant zijn voor je doelgroep. Breng je boodschap met gevoel voor humor en kom met een leuk en interessant verhaal. Nu komt je doelgroepenonderzoek van pas! Wat leest je doelgroep graag? Welke verhalen boeien hem of trekken zijn aandacht?

Onderscheid je van andere bedrijven in de manier waarop je je boodschap brengt. Gebruik niet alleen tekst, maar ook beeld, infographics, geluid en video om je verhaal kracht bij te zetten en varieer.

Ontpop je tot storyteller eersteklas! Hoe meer beleving en interactie, hoe beter.

Trouwens… Leuke content zit niet noodzakelijk bij de marketeers in jouw bedrijf. Alle medewerkers kunnen hun steentje bijdragen wanneer ze de doelstellingen vatten (zie stap 1). Die betrokkenheid zorgt gegarandeerd voor inspiratie.

Het is in jouw branche misschien ook relevant om je als autoriteit rond een onderwerp op te werpen. Steek hier dan tijd en moeite in. Profileer je bedrijf als expert door je potentiële klanten nu al van dienst te zijn. Help hen, geef GRATIS informatie of tips… Zonder daarvoor iets terug te verwachten op korte termijn.

4. MARKETINGMIX

Een goede integratie van je social media acties in je gehele marketingmix is essentieel! Alle communicatie offline en online moet afgestemd zijn op hetzelfde doel. Met herkenbaarheid en leuke content leid je klanten makkelijker naar de einddoelstelling: bij jou kopen.

Wanneer je dan de aandacht van je doelgroep te pakken hebt, moet je proberen hier iets mee te doen. Activeer hen! Vergeet niet om een concrete call-to-action naar voren te schuiven: “Bezoek onze website”, “download onze bedrijfsfolder”, “Vraag informatie”, “Laat je gegevens achter”, enz… Wanneer dit lukt, noemt men dit conversie. Daar draait het om!

Neem nu deze potentiële klant bij de hand en leid hem verder naar een ‘echte’ aankoop door andere marketingacties.

5.EVALUEREN EN BIJSTUREN

Vergeet het sluitstuk van je strategie niet! Volg goed op welke reacties je krijgt op je content. Is deze relevant en kwalitatief genoeg? Hoe kan het beter? Gebruik een gezonde dosis zelfkritiek en vooral: Meten is weten. Ga objectief na wat wel of niet ‘marcheert’. Aan de hand van je concrete doelstelling uit stap 1 kan je eenvoudig je social media acties evalueren.

Dan is de cirkel bijna rond. Stuur nu bij en begin opnieuw bij die eerste stap. Nu met meer kennis over je doelgroep en nog meer conversies in het verschiet!