Sociale mediastrateeg

Social media naar uw hand zetten: het vraagt niet alleen een weldoordachte strategie, maar ook menseninzicht en gezond verstand. “U kunt iemands gedrag niet op voorhand voorspellen; social media behoren dus niet tot de exacte wetenschappen. Paradoxaal genoeg is het echter geen optie om er ad hoc mee om te springen.”

Volgens Michaël Verbeeck, zaakvoerder van Pavlov Branding en docent social media, zijn Facebook, Twitter, LinkedIn en consoorten nog niet tanende. “Integendeel. De komende jaren zal beleving nog socialer worden en de vraag naar interactie met merken en bedrijven zal ongetwijfeld een sterke stijging kennen.” Michaël Verbeeck kan nu al terugkijken op een mooie communicatiecarrière met een indrukwekkend lijstje aan bedrijven die hij mocht begeleiden bij hun communicatie, waaronder Thomas Cook Airlines, Universiteit Antwerpen en het Agentschap voor Natuur en Bos. Na zijn studies startte hij zijn carrière bij het Gentse communicatiebureau Talking Heads, ook wel gekend als dé pionier op het vlak van social media. Na twee jaar besloot Michaël om zijn horizon te verbreden en vervoegde hij het RCA-team als communicatieadviseur. Begin 2016 achtte hij de tijd rijp om samen met zijn broer Stef een eigen bureau uit de grond te stampen en zo was de start van Pavlov een feit. “Met Pavlov focussen we op merkstrategie, -ontwikkeling en –beleving. Allemaal zaken die nauw samenhangen met social media. Want in de praktijk merken we dat veel bedrijven - tegen alle tendensen in - social media nog steeds als een ad hoc-bezigheid zien. Ze posten een bericht wanneer het hen uitkomt, halen nu eens veel likes, dan weer weinig likes, zonder stil te staan bij het waarom. Ook een duidelijke visie en interne structuur ontbreken vaak, en dat is exact wat we tijdens de FORTIO-bedrijfsopleidingen rond social media op poten zetten. Hoe bereikt u uw doelgroep? Welke doelstellingen wilt u behalen? Hoe gaat u die bereiken? Hoe vertaalt u een lange tekst naar een korte en krachtige Facebookpost? Ook bij vragen zoals hoe u binnen uw bedrijf efficiënt samenwerkt staan we stil. Want communicatie en social media zijn toch wel zaken die niet gelimiteerd moeten worden tot de marketeers en communicatiemedewerkers binnen uw bedrijf. Ik geloof bijvoorbeeld sterk in een redactieraad, zodat u van alle afdelingen informatie en leuke input krijgt. Verder is het belangrijk dat alle medewerkers de kracht van social media beseffen en actief toffe zaken, weetjes en foto’s doorgeven aan de marketing- of communicatiedienst. In de ideale wereld verlaat elke afdeling zijn ivoren toren.”

Vuurwerk

Een praktijkvoorbeeld dat perfect de sterkte van de kruisbestuiving tussen verschillende afdelingen illustreert, is dat van het Agentschap Natuur en Bos. “Toen ik bij RCA aan de slag was, werkten we voor het Agentschap een communicatiestrategie uit waarbij beleving centraal stond. Om maximaal op die beleving in te kunnen spelen, dompelden we vijf boswachters onder in een social mediabad zodat zij alles wat er reilt en zeilt in de bossen en parken via Twitter met iedereen konden delen. Daarmee werd de communicatie van het Agentschap plotsklaps veel rijker, want de communicatiedienst vertoeft uiteraard niet constant in het bos. Daarenboven werkt het stimulerend voor de boswachters zelf, aangezien zij nu via hun tweets toch ook wel een stukje beroepsfierheid met de wereld kunnen delen.” Tijdens de FORTIObedrijfsopleidingen geeft Michaël nog tal van andere inspirerende en actuele praktijkvoorbeelden. “Een communicatie- of social media opleiding moet in mijn ogen sowieso praktijkgericht zijn. Ik voorzie wel een klein stukje theorie, omdat communicatie veel raakpunten heeft met psychologie. U kunt iemands gedrag niet op voorhand voorspellen, net zoals u niet op voorhand kunt voorspellen hoe succesvol een campagne zal zijn. Het is dus belangrijk om met dat vaste gegeven realistisch om te gaan. Tegelijkertijd is een goede strategie onontbeerlijk. In combinatie met menseninzicht en een flinke dosis gezond verstand, kan dat zelfs voor vuurwerk zorgen.”

Klachten en vragen

Naast strategie en menseninzicht zijn er nog heel wat andere kwaliteiten waaraan een social mediamanager best beantwoordt. “De manier van omgaan met en vragen is volgens mij een kritieke succesfactor. Antwoord niet als een robot, maar zorg voor een zekere graad van menselijkheid. Het inlevings- en inschattingsvermogen van de persoon die reageert op een klacht of vraag, zijn echt wel cruciaal. Daarom dat ik tijdens de opleiding ook heel wat voorbeelden uit de realiteit geef van hoe het absoluut niet moet. Verder is het belangrijk dat u goed weet in te spelen op de actualiteit. Weet ook dat het niet de bedoeling is om nonstop bezig te zijn met social media, al is het wel belangrijk dat iemand binnen uw bedrijf met regelmaat alles controleert en bij een crisis alles grondig opvolgt en stand-by is.”

Bij social media komt dus behoorlijk wat meer kijken dan nu en dan eens een foto of tekst posten. “Social media zijn nog niet aan hun hoogtepunt toe. Elk bedrijf of merk omarmt dus best social media. Begin met een duidelijke visie en strategie, betrek uw medewerkers en verlies bovenal het menselijke aspect niet uit het oog. De technische kant van social media kunt u nog vrij vlot zelf opsnorren via het internet, maar voor wie meer diepgang en inzicht wilt, is deze FORTIO-bedrijfsopleiding een absolute aanrader! Daarenboven is het mooi meegenomen dat een communicatiespecialist eens kritisch en vanop afstand naar uw bedrijf kijkt. Een kleine investering - want de FORTIO-opleidingen zijn echt wel prijsvriendelijk - die u dubbel en dik terugverdient!”