Bedrijfsopleiding Assertiviteit

Leer assertief en zelfverzekerd communiceren

Assertiviteit

Insteek

In de opleiding ‘Assertief en zelfverzekerd communiceren’ vind je antwoorden op de vragen waar iedereen weleens mee zit: Hoe benadruk je op een niet-confronterende manier afspraken? Deel ik op een duidelijke manier mijn standpunt mee? Wat betekent een volwaardig zelfvertrouwen? Hoe verzeker je vlotte onderlinge communicatie onder collega’s en met klanten, vooral als de communicatie moeilijker wordt? Deze module reikt je denk- en communicatiestrategieën aan om jezelf op een heldere en duidelijke manier te kunnen én durven presenteren.

Samen met de trainer zal je bovendien werken aan een gezonde en sterke assertiviteit Assertiviteit op de werkvloer is belangrijk in drie hoofdcategorieën:

  1. In omgang met je collega’s met wie in een gelijkwaardige beroepsrelatie zit.
  2. Met collega’s in een hiërarchische beroepsrelatie
  3. In communicatie met klanten in moeilijke of probleemsituaties

Deze module reikt je daarom communicatiestrategieën aan om op een heldere en duidelijke manier te kunnen én durven communiceren. Samen met de coach zal je werken aan een gezonde en sterke assertiviteit zodat je gemakkelijker op deadlines en afspraken kan staan, zeker als ze niet nageleefd dreigen te worden. Verder verwerf je methoden om ‘nee’ te zeggen als je timemanagement in gedrang komt en om sneller een assertieve rol in te nemen in alle aspecten van je dagtaak.

Verder focust jouw trainer ook op verschillende vormen van verbale agressie die je in je job kan tegenkomen. Je wordt erin getraind om dit soort communicatie om te leiden en proficiënt te blijven. Dit terwijl stel je in alle omstandigheden duidelijke grenzen bewaart.

Tot slot leer je vanuit persoonlijke reflectie en een zelftest je eigen gedrag en handelingspatronen herkennen. Van daaruit kan je werken aan een gezonde en communicatieve assertiviteit.