ITIL - IT service management

Informatica - Programmatie
Extra

Kortlopende opleidingen

Bespaar op deze opleiding

KMO-portefeuille

Opleidingscheques

Heeft u een vraag over deze opleiding?

Organisaties zijn zeer afhankelijk van IT om hun bedrijfsdoelstellingen te behalen en de behoeftes van de business te vervullen. Er is bijna geen business meer denkbaar zonder onderliggende IT. Deze basisopleiding verruimt je inzicht in de verschillende componenten van het ITIL- IT service management.

Elke organisatie voorziet services aan haar gebruikers die ze zelf verzorgt, insourced of outsourced. Veelal is het een complexe mix. De onderliggende processen die ervoor zorgen dat de IT-services op een kwalitatieve manier bij de gebruikers geraken zijn cruciaal.
Deze ITIL opleiding geeft inzicht in componenten en aspecten van een IT-infrastructuur volgens de ITIL norm.

Je leert procesmatig te denken en je ontdekt de voordelen van IT-Service Management volgens de ITIL methode. Je krijgt de Best Practices van de diverse Service Strategieën, Support en Service Delivery processen onder de knie.
Na het volgen van de opleiding kan je meewerken aan ITIL-implementaties en/of verbeteren van het huidig service management in je onderneming.

Je weet:

  • hoe ITIL helpt de business en de IT-services op elkaar af te stellen
  • hoe ITIL de kwaliteit en kwantiteit van uw dienstverlening kan verhogen
  • hoe ITIL de relatie tussen de IT afdeling en klant kan beïnvloeden
  • wat het doel, de activiteiten en de meetbare resultaten van de processen zijn
  • hoe om te gaan met de klant-leverancier relatie
  • Praktijkcases zijn een onderdeel van de cursus en het toetsen van deze ITIL mythologie aan uw eigen noden en wensen binnen uw bedrijf zijn meer dan welkom als onderdeel van deze opleiding.

De verschillende onderdelen van de cursus worden telkens afgesloten met een quiz.

 

Doelgroep

Managers en Medewerkers van IT Service departementen, applicatie- en projectmanagers en business managers.
Er is geen specifieke voorkennis nodig maar enige affiniteit hebben met IT diensten binnen een bedrijfsomgeving is aan te bevelen

Programma

  • Wat is ITIL?
  • Wat is service management?
  • De uitdagingen van een IT organisatie
  • De ITIL service levenscyclus  (Service Strategy, Service Design, Service Transition, Service Operations and Continual Service Improvement)
  • De verschillende functies, processen, verbanden en rollen van de ITIL service levenscyclus
  • Service Strategy
  • Strategy Management for IT Services
  • Service Portfolio Management
  • Demand Management
  • Financial Management for IT Services
  • Business Relation Management
  • Service Design:
  • Service Catalogue Management
  • Service Level Management
  • Capacity Management
  • Availability Management
  • Service Continuity Management
  • Information Security Management
  • Supplier Management
  • Design Coordination
  • Service Transition:
  • Transition Planning & Support
  • Change Management
  • Service Asset & Configuration Management
  • Release & Deployment Management
  • Knowledge Management
  • Service Operation:
  • Event Management
  • Incident Management
  • Problem Management
  • Continual Service Improvement:
  • 7 Step Improvement Process
  • Service Desk